20251020

🎞️🗣️🎙️Köy Enstitüleri 🇹🇷Türkiye'ye ne kazandırdı? Neden kapandı? | Prof. Dr. Hakkı Uyar anlattı

 

Prof. Dr. Hakkı Uyar:

''.... Köy Enstitüleri yakın dönem Türkiye tarihinin bence en önemli hatta dünya tarihi açısından da bakarsak en önemli eğitim kurumlarından bir tanesi. Birinci ayağı, üretim meselesi köylüyü üretime döndürebilmek. Üretim...  modern çağdaş bir üretim yapabilmesini, modern tarım tekniklerini öğrenebilmesine imkan sağlamak için kurulan kurumlardan bir tanesi. Ama  topyekün modernleşme hareketinin cumhuriyetinin ya da çağdaşlaşma hareketinin bir parçası...''


🎞️🗣️🎙️"🇹🇷Köy Enstitülerini CHP Kapattı" | İlber Ortaylı 

🎞️ 17 Nisan 🇹🇷Türk ve 🌍 dünya eğitim tarihinde izler bırakan Köy Enstitüleri'nin kuruluşunun 82. Yıldönümünü (2022)



17 Nisan (2022), Türk ve dünya eğitim tarihinde izler bırakan köy enstitülerinin kuruluşunun 82. Yıldönümünü . 
Cumhuriyetimizin Aydın Fabrikası olan köy enstitüleri
14 yıl açık kalmış olmasına rağmen Türkiye’ye sayısız miras bıraktı. 
Başta Köy Enstitüleri’nin mimarı olan İsmail Hakkı Tonguç olmak üzere tüm Köy Enstitüleri aydınlarımızı saygıyla anıyoruz.

📖 📷🗄️Tarihi Fotoğraf Arşivi: İzmir Kızılçullu'daki Eski Amerikan Mektebi - Kızılçullu Köy Enstitüsü ve Şirinyer Nato Karargâhı

 







📖 Tarih Arşivi: Kızılçullu Köy Enstitüsü - İzmir

 




 

 

 







 



🎞️🎥 🇹🇷📖 Köy Enstitüleri - Hasan Ali Yücel ve İsmail Hakkı Tonguç

 


Köy Enstitüleri Hasan Ali Yücel – İsmail Hakkı Tonguç Parkı törenle açıldı
18 Mart 2024

Köy Enstitüleri Hasan Ali Yücel – İsmail Hakkı Tonguç Parkı’nın açılışını Büyükçekmece 
......

 ‘’Gazi Mustafa Kemal Atatürk, müthiş bir dehayla Köy Enstitülerini kurdu’’

Köy Enstitüleri Hasan Ali Yücel – İsmail Hakkı Tonguç Parkı’nın açılış töreninde konuşma yapan Büyükçekmece Belediye Başkanı Dr. Hasan Akgün, Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün cehalete karşı başlattığı mücadelede Türk insanına muasır medeniyetin kapılarını açan Köy Enstitülerini müthiş bir dehayla kurduğunu ifade ederek şöyle açıklama yaptı: 
‘’Burada geçmişte kalan dev bir zihniyetin temsilcilerinin ebedileştirildiği Köy Enstitüleri Hasan Ali Yücel – İsmail Hakkı Tonguç Parkı’nı açıyoruz. 3 okul aynı kampüste olduğu için yüzlerce öğretmen ve 2 bine yakın öğrenci bu kampüste olduğu için bilerek getirdik, buraya koyduk. Ana fikir Gazi Mustafa Kemal Atatürk 18 Mart 1915’te başlatmış olduğu mücadeleyi 30 Ağustos 1922’de büyük mücadeleyle bitirdikten sonra ilk 29 Ekim 1923’te Cumhuriyeti ilan ediyor. Ettikten sonra diyor ki: ‘’Bu Cumhuriyet bir ışık ister. Işık öğretmendir. Öğretmen Anadolu’yu aydınlatacak ve cehaletten çıkartıp Batıya doğru bu toplumun yönlendirilmesi, ülkenin geleceğinin hazırlanması, bu milletin geleceğe taşınması bakımından fenerlere ihtiyaç vardı. Lambalara ihtiyaç vardı. Mumlara ihtiyaç vardı. Bunların yetiştirilmesi için de okula ihtiyaç vardı.’’ Köy Enstitülerinin ana fikri budur. Cumhuriyetin aydınlatılması gerekiyordu. Cumhuriyet kurulduğunda bu ülkede okur- yazar oranı yüzde 3. Kadınlarda yüzde1 bile yoktu. Verilen rakamların hiçbiri doğru değildir. Cehalet diz boyu. Öyle bir dönemde Cumhuriyeti kurduktan sonra hatta İstiklal Savaşı devam ederken hem ticaret hem de eğitime büyük değer verdiğini toplanan şûralarda ortaya koyan Gazi Mustafa Kemal Atatürk, müthiş bir dehayla, müthiş bir atılımla Köy Enstitülerini kuruyor. Anadolu’dan başlayarak Trakya’ya kadar o öğretmenler birer ışık oluyor ve Anadolu’yu baştan aşağı aydınlatmaya başlıyorlar. Köy Enstitülerinden çıkan bir öğretmen, her şeyi onlardan öğrendik. Köy Enstitüleri bu ülkeyi bugün Almanya yapacaktı. Köy Enstitüleri bu ülkeyi en azından bugün Fransa, İtalya seviyesine getirecekti ama emperyalizm devreye girerek ‘’Bu okulların kapatılması gerekiyor’’ dediler ve bu okulları bu ülkeyi yönetenlere kapattırdılar. Bunu hiç kimse unutmasın. Köy Enstitülerinin kurucuları, fikir babası Gazi Mustafa Kemal Atatürk ....''

🎞️ 🎥 "Yücel'in Çiçekleri" Belgesel Filmi - Hasan Ali Yücel & İsmail Hakkı Tonguç 



🎞️ 🎥 İsmail Hakkı Tonguç & Hasan Ali Yücel Köy Enstitüleri Belgeseli 


📸🗄️Nostaljik Fotoğraflar: İzmir hatıraları...

 




Alıntı: Bir İzmir Hayali  @fotoizmir



20251015

📖📰 Atatürk'e soruyorlar: "Tarih hakkınızda ne diyecek?"


Atatürk, bir grup hayranı ve gazeteciyle sohbet ederken kendisine şu soru sorulur:

 "Tarih hakkınızda ne diyecek?"

Gazi gülerek cevap verir:

"Tarih diyecek ki; bir sürü alçağın kendisine karşı gelmesine rağmen, Kemal, elinden geleni yaptı."


Alıntı:

Didem Yavuzyılmaz
@didemyvzylmz

20251014

📖 Köy Enstitüleri

 

Köy Enstitüleri,

bizim mahallede pek iyi anılmaz. Hemen karalanır. Karşı çıkılır. Ama bu karşı çıkışların pek bir derinliği yoktur. Birkaç benzer cümle o kadar. O cümleler de modele değil, içeriğe yöneliktir. Şahsen benim gündemime pek girmedi Köy Enstitüleri. Ta ki burada yayınladığım bir öğrenci mektubunu görünceye kadar. Köyün birinde, 1941 yılında, bir orta okul öğrencisinin böyle bir mektup yazması çok dikkatimi çekti. Kişiye has bir durum muydu yoksa bir eğitimin sonucu muydu, merakımı celbetti. İşte o merak beni Köy Enstitülerine götürdü. Bizzat Hasanoğlan Yüksek Köy Enstitüsü’ne gittim, gördüm. Araştırıp inceledim. Birçok yayın okudum, izledim ve tabi çok üzüldüm. 1940’da kurulumu başlamış köy enstitülerinin. O yıllarda Türkiye nüfusunun büyük çoğunluğu köylerde yaşıyor. Köyler ise harap! Köyleri, nahiyeleri ve hatta ilçeleri kalkındıracak adanmış eğitmenler yetiştirmek için devlet bu özgün modeli geliştirmiş. Öğrenciler günün yarısında teorik dersler alıyor diğer yarısında ise tarım, zanaat, inşaat, sanat vb. alanlarda uygulamalı üretim yapıyorlar. Üretim! Hatta, sahada bir müddet çadırlarda yatıp kalkarak, kendi okullarını dahi kendileri inşa ediyorlar. Türkçe, matematik, fen, tarih ve coğrafyanın yanı sıra tarım teknikleri, hayvancılık, marangozluk, demircilik, elektrikçilik, sağlık bilgisi ve el sanatları da öğreniyorlar. Ayrıca müzik, tiyatro ve halk oyunları gibi etkinliklerle öğrencilerin kültürel dünyası da zenginleştiriliyor. Mezun öğretmenler köylerde yalnızca okuma yazma öğreten kişiler değil, aynı zamanda tarım danışmanı, sağlık eğiticisi ve kültürel önderler konumuna geliyor. Köy enstitüleri kısa zamanda büyük başarı gösteriyor. Sonra bunlara öğretmen yetiştirmek için Yüksek Köy Enstitüleri de kuruluyor. Yani bütüncül bir eğitim ekosistemi oluşturuluyor. Enstitüler, kısa zamanda yabancıların da dikkatini çekiyor. Resmi ziyaretçileri eksik olmuyor. Kanaatimce, dananın kuyruğu da burada kopuyor!! Çünkü bunu inceleyenler arasında Amerika’nın Fulbright Komisyonu üyeleri de var. Bunlardan bir profesörün yazdıklarını okudum. Bu model Amerika’daki sistemden çok daha iyi, diyor. Bununla bizden daha ileri giderler, diye düşünüyor. Daha birçok tespitleri var. Sonra, kısa zamanda hem ideolojik hem de toplumsal açıdan tartışmaların odağına yerleştiriliveriyor Köy Enstitüleri. Yıpratılıyor ve kapatılıyor. Sağcısıyla solcusuyla birlikte hallediyorlar bu işi. Yani bu kapatma işi, Türk siyaset yelpazesinin fevkinde bir iş! Önce 1947’de İsmet İnönü zamanında Hasanoğlan Yüksek Köy Enstitüsü kapatılıyor. Sonra Demokrat Parti iktidarıyla birlikte kapatılma/dönüştürülme süreci hızlanıyor. 1950’lerden itibaren klasik öğretmen okuluna dönüştürülüyor. Nihayet 1954’te ilköğretmen okullarına çevrilerek resmen özgün kimlikleri sona erdiriliyor. Peki, bu arada sürpriz var mı? Olmaz mı? Burası Türkiye, burada olağan bir iş yok zaten! Köy Enstitülerinin kapatılma sürecinde, 1949 senesi sonunda, Milli Eğitim Bakanlığı çatısı altında Türkiye ile ABD arasında ikili bir anlaşma imzalanıyor. Bu anlaşma ile Fulbright Komisyonu kuruluyor. Komisyon, Türkiye ile ABD arasında kültürel ve eğitimsel iş birliğini tesis ediyor. Ama ne işbirliği ha! Bundan sonra bir daha MEB’den hiçbir özgün sistem çıkmıyor. Çıkamıyor! Şimdi bu modeli, birçok ayrıntıyı referans göstererek eleştirebilirsiniz. Bu yazının yeri ve zamanı mı, diye de kızabilirsiniz. Lakin bunları yapacaksanız, bana Köy Enstitüleri Modelini aşkın bir model göstereceksiniz. Uygulanmış ve başarılı sonuç vermiş bir model. Ben de o zaman size müteşekkir olacağım. Sizi dinleyeceğim. Yok gösteremiyorsanız, böyle bir bütüncül model oluşumu için çalışacaksınız. Modelin günümüzde nerelerde nasıl uygulanabileceğini ayrıntıları (simülasyonları) ile hazırlayacaksınız. Buyur yap, dediklerinde sağa sola bakmadan besmeleyi çekip işe başlayacaksınız. Ülkemizin ihtiyaçlarını düşünün ve çocuklarımızın haline bakın! Mevcut sistem ile bu çocukları harcayan ve ülkeyi bu durumda tutan biziz, biz!

****
Bir kronolojik ayrıntıyı daha eklemek isterim. 
  • Köy Enstitüleri kapatılıyor (1947-1954). 
  • Fulbright Komisyonu kuruluyor (1949-1950). 
  • İmam Hatip Okulları açılıyor (1950). 
  • Marshal Yardımları yapılıyor (1948-1952).
Bunların hepsini bir mütalaa etmek gerekiyor. Ve belki de bizim İmam Hatip okullarının ne kadar "bizim" fikrimiz olduğunu sorgulamak gerekiyor.
Prof. Dr. Mete GÜNDOĞAN @mtgundogan
Alıntı

🎞️🗣️🎙️Köy Enstitüleri 🇹🇷Türkiye'ye ne kazandırdı? Neden kapandı? | Prof. Dr. Hakkı Uyar anlattı

  Prof. Dr. Hakkı Uyar: ''.... Köy Enstitüleri yakın dönem Türkiye tarihi nin bence en önemli hatta dünya tarihi açısından da bakars...