20190527

📖 Osmanlıca Sözcükler: 'muhteriz' ve 'muhteris' ne demek?


''Bu Osmanlıca (Arapça kökenli) sözcükler Türkiye'de bir televizyon kanalının 'Kim Milyoner Olmak İster' programında yarışmacıya soruldu. 
'Türkçe'de 'çekingen' anlamına gelen kelime aşağıdakilerden hangisidir? 
Sorunun yanıt seçenekleri arasında olan bu iki sözcük yarışmacıyı da beni de şaşırttı. Yarışmacı 'muhteris' sözcüğünü bildiği için, sandı ki 's' harfi yerine 'z' harfi kullanılmış. Bildiğine en yakın seçeneği, yani, 'muhteris' seçeneğini yanıt olarak verdi. Ve yarışmacı da ben de yanıldım. Meğerse, doğru yanıt 'muhteriz'miş. Sizlerle güzel Türkçemizin değerini daha iyi anlamak bağlamında bu örneği paylaştım. Bir de, Türkiye'deki kültürel yozlaşma önce dilden başladığı için, gençler yabancı dillerin (din, hukuk, askerlik alanlarında Arapça ve Farsça, diğer alanlarda özellikle tenoloji, sosyal medya, sinema, güzel sanatlar İngilizce gibi batı dilleri) etkisi altında kalıyorlar. Türkçemizi doğru konuşmuyorlar. Genç nesil ile yetişkinler arasındaki dildeki anlam kopukluğu artıyor. İnsanlar kullandıkları sözcüklerin içini dolduran bir yaşam da yaşamıyorlar. Yeterince de okumuyorlar. Türk milleti (ulusu) hem doğru Türkçe ile konuşup yazacak hem de Osmanlıcadan gelen (Arapça ve Farsça kökenli) sözcüklerin anlamlarını anlayacak kadar dil ve kültür bilincinde olmak zorundadır. 
Türkçemiz dil bayrağımızdır.''

Alp İçöz
Blog editörü

Kaynak: Türk Dil Kurumu

📰✍️🇹🇷Milli Devlet Devrimci İradeyle korunur ve güçlenir -Ercan Dolapçı

Milli devlet devrimci iradeyle korunur ve güçlenir İşgale uğradık, ordumuzu örgütledik, emperyalizmi yendik, Cumhuriyetimizi, millî devletim...